Pages

Like Us Facebook

SiswaSAT


Competition yang baru je berlangsung di UIAM Gombak pada 16hb - 18hb Disember 08. Dianjurkan oleh Agensi Angkasa Malaysia.
Acara yg baru kali kedua berlangsung. dan ia akan dilaksanakan setiap tahun bagi mencungkil bakat bakal graduan agar lebih kreatif dan inovatif.

Sampan dan Kenduri

Kenduri di rumah saudara aku di Alor star. Belakang kompleks Kancut Lebuhraya Darulaman - kepada yg tahu la eh.. klo yg tahu, dibelakang tue ada sungai, sungai kedah rasaya. Rumah kenduri ni pun mmg sebelah dgn sungai...

Dan ini yang aku cuba bangkitkan. Orang datang kenduri naek sampan... haha.. first time aku tgk. slalu aku tgk org naek tapi tak tahu kemana. tapi kali nie mereka anak beranak mmg datang ke kenduri.


aku ada tanya bapak aku mengenai sejarah negeri Kedah sedikit.. katanya, sungai ini suatu masa dulu mmg penting. tersangat penting. jadi apa yg aku belajar sejarah dulu tue bapak aku masih sempat merasa. sungai ini juga boleh sampai ke pekan cina, pekan melayu, masjid zahir.

tambah bapak aku lagi, dulu klo sembahyang Jumaat, berderetan sampan di masjid zahir, masjid tu mmg bersebelah dgn sungai ini. Dah sah jugak sungai pengangkutan terpenting ketika itu.

Bagi pekan cina dan pekan melayu, ada kawasan yg dipanggil Tanjung Chali. Juga bersebelahan dengan sungai ini. Dulu ia adalah pelabuhan yg sibuk. dan buktinya masih ada pejabat kastam kat c2. dulu aku tgk pejabat kastam tue, aku gelak sorang2.. hehe aku kata.. apa gila punya kerajaan buat pejabat kastam kat ctu.. hahaha.. rupanya peninggalan generasi lepas.. hehehe.. aku gak yg bengong.

Dulu setiap sampan ada no pendaftran. begitu juga basikal. bagi yang bayar hasil. kenderaan mereka ditahan dan balik kena jalan kaki.. hehe.. dulu hasil utk sampan RM 0.50 setahun.. hahaha.. time tue mmg byk tue duit sebegitu.. tapi kini apa ada.. haha...

klo tak dak 50sen tue dulu. skang xdak lah jugak rm50.. tul tak...

Antara Burung2 yang Haram dibela











hahaha... aku tak igt nama2 dia. burung2 ni disimpan di suatu tempat yg agak tersorok.. hehe

Kalimah Allah swt

Kalimah Allah swt pada kepingan daging


salam semua. lama aku xupdate blog nie. hujung bulan november lalu. antara kejadian yg aku sendiri saksikan. Bukan kejadian pun sebenarnya. Just bukti yg aku lihat dgn mata aku sendiri.

Kejadian ini berlaku di Alor Star Kedah. Dibawah ini tuan empunya daging. Lebih dikenali dgn panggilan KAK ANI. Dan berkerja sebagai pengusaha makanan di Medan Selera Merdeka. Dekat2 dgn kaw stadium.

Ceritanya bermula dgn pembelian daging tempatan oleh suaminya di Pasar Besar Alor Star. Daging yg dibeli dipilih pada bahagian kaki lembu. Sampai dirumah, KAK ANI membersihkan daging utk dimasak. setelah dipotong dan dimasukkan ke dalam kuali,
percikan cahaya muncul dari tengah kuali dimana daging tersebut berada. Selepas percikan cahaya tersebut, dgn jelas beliau dapat melihan kalimah ALLAH swt lalu mengangkatnya.





tambahnya lagi, daging tersebut akan dimasukkan ke dalam minyak agar ia tak rosak dan utk tatapan semua.


sekian..

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

FEEDJIT Live Traffic Feed