Pages

Like Us Facebook

what we planned was not the best

3 bulan hidup makan gaji. aku mula menyusun langkah demi langkah berpegangkan satu ideologi. "money is the way to create more money"

tp cara aku paham dia mcm salah pun ada. with a small ammount we it could be gain to unlimited % but depand on how we planned. dalam lembaran kertas hijau susunan dilaksana demi masa depan.. hidup atau mati tatkala muda atau tua, itu perkara yg xptt dikemukan. Selagi niat hidup kerana Allah SWT, InsyaAllah dipermudahkan ke syurga ... TPPPPPP... nafsu mulai mencengkam minda. otak mula ligat mencari sisa2 rezeki.

Sebenanrnye... ape aku nk bangkitkan adalah perihal nafsu dan keinginan dunia. setelah 3 bulan bekerja bergaji kecil sederhana, aku mulai inginkan superbike.. yeah.. idaman aku tuh. dlm hati terdetik.. utk pakai sekitar setahun atau dua tahun sebelum mempunyai kereta. yelah.. kete, naek nye sorang je.. tol kene, minyak kene. hmm.. keinginan mempunyai superbike kian memuncak. samada honda cb400 atau kawasaki x750 menjadi pujaan hatiku..

utk merealisasikan nafsu dan keinginan aku.. aku menuju ke bank rakyat, bank yg aku tahu rate plgrendah, 3thn hanya 3.75% setahun. klo 9 thn, 5%.. ok la kan... yg aku tahu la.. bank laen aku xtaw. knp ngan bende neh.. panahan nafsu nk beli superbike rm58K....lu gila la... sebulan rm600 utk 9thn.. murah beb..

tp berbalik kpd... motif asal.. nk pakai 1-2 tahun SHJ..... cane tu.. kite amek la 3 thn.

bank rakyat
RM 50k klo 9thn, 4.99% sebulan RM680.
12*9*680 =RM 73440 int dh RM23.44k

klo pakai 2thn.. aku da byr RM16320 utang ade lg 7thn atau RM57120
so.. da xnk pakai.. sbb nk beli kete plak... jual la... moto tu.. RM47K
org beli dgn harga tu... tp hutang aku masih ada RM10120
moto da jual.. utang ade lagi.. pastu nk beli kete lg.. cane tu..

cane plak klo creditt atas kedai moto tu sendiri..
kapar moto.. kasi aku amek ngan slip gaji aku sebegitu..
downpyment rm5k. monthly rm900 selama 9 tahun.
kite kire harge moto tu.. 9x12x900 = rm97200
harge moto otr rm58k.
berape int die ?
[(rm97200 - rm58k)/rm58k x100)]/9 = 7.51% setahun.
ini semua keje gile.. xpe..
sollution die.. amek je lah pakai bank rakyat. pakai je lah 9 thn.

so.. aku pun ke bank rakyat.. setelah segala perbincangan selesai..
borang pun da isi.. 3 hari je duit akan masuk..
sampai satu step utk syarat yg terakhir.. mestilah berkerje sekurang-kurangnya 1 tahun.

PERGH.. punah harapan aku.. punah impian aku.. punah keinginan aku.. rosak plan setan.. rosan plan nafsu.. aku balik dgn mood yg amat teruk.. dgn prestasi diri yg terlalu rendah... argh.. aku keciwa... moral of the story... belilah... kete je... hmmm... dua2 plan yg ada ternyata merugikan...

bak kata mak aku.. ukurlah baru dibadan sendiri..
aku tmbh sket.. xyah la nk p ukur baju shazalli ramly.



4 comments:

  |yanA Azizi|

January 31, 2011 at 10:27 PM

hahahaha..
lawak doh. rase nak gelak guling2.

hehe...sian ko.=p

  pidot86

February 1, 2011 at 2:08 AM

pergh.. suke kan gelakkan aku..
sob3x.. cepat bawak aku jln2...

  Anonymous

February 4, 2011 at 5:19 PM

wei dot..bli superbike kat singapore..tp secondhand r..harga br 5-7k..ko leh buat roadtax 10tahun..tp fleks singapore r..ramai orang segamat n jb buat mcm tu..

  pidot86

February 4, 2011 at 7:45 PM

ye.. ade..
byk risiko la..
semua roadblock mesti kene tahan..
riadtax setahun kene buat.. nk wat kene g tmpt mcm puspakom...

yg 10thn tu. coe. COE bukan roadtax, dia mcm lesen nk bawak kenderaan keluar dr singapore.

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

FEEDJIT Live Traffic Feed