Pages

Like Us Facebook

Kawasan Berisiko Tinggi... !!! Danger !!!!! bahaye kpd zuriat .....

Gunung Jerai

Salam,

BAHAYA !!!! Sila awasi sperma anda agar tidak mati dek radiasi tinggi.. haha.. sebonarnya aku takot g tempat cam nie tapi... best jugak dapat dtg dan nengok transmitter2 yg datang dari pelbagai jenama dan model.... Gambar2 nie hanya sebahagian gambar semasa aku buat Latihan Praktikal ngan Telekom Malaysia..... Gambar yg aku letak hanya yg best.. dan yg xbest aku xmo citer...

Perjalanan aku menaiki Gunug Jerai negeri kedah atau lebih dikenali sbg kedah Peak.... dipuncaknya mcm biasalah.. ada station kat atas tue...


As sabonarnya.. aku nie bengap sket ngan komunikasi nie... daripada apa yg diceritakan oleh pak cik tue.. benda dibawah ini adalah Combiner atau duplexer... apa benda nie.. katanya lagi... ia mcm penggabung... Utk kes diatas gunung jerai, yg aku perasan ada TV3, TV8, TV1, TV2.. so ade Prima dan RTM shj... jadinya... rtm1 dan rtm2 dicombine menjadikan single cable utk ke antenna... begitu juga dgn TV3 dan TV9... tapi.. ada tapi nya... walaupun telah dicombine... freq audio dan visual nya tetap berlainan..tetap tak clash...... mcm mana dia buat aku tak tau.... so.. jimatlah cos medium ke antenna...




ni ha kombiner

nie trasmitter TV8 dan akan ke combiner utk couple bersama TV3.. haha
nmpk tak yg warna merah kat pic bawah nie.. nie aku perasan kat byk picture shoot from these room.... aku rase sbb radiasi yg terlalu tinggi... utk makluman semua... yg swasta nie tx dgn power mencecah 30kW manakala RTM hanya 20kW... tinggi tue... 30kW bleh sampai perlis..


ni lah dia antenna tv tue.. yg paling atas antenna TV3 dan TV8 dan yg bawah sket tue RTM punya..

radio plak tx dgn power 5kW shaja... masih tinggi lagi..







Menara Alor Setar


gheja aku p atas menara tu hanya utk menikmati pemandangan yg cantik... first time naek menara aloq setaq walaupun org aloq setaq.. hehe



















sebenarnya ada org telekom bahagian tx ada gheja atas tue.. saja ja ikot.. bleh naek free... ini ketika siang hari ... geng RTM tgh setup system utk broadcast mlm nnti... broadcast bola dari Stadium Darul Aman... Audio dan Visual yg telah disunting ditempat kejadian akan terhantar ke menara aloq setaq... sampai ke menara aloq setaq.. telekom malaysia plak amek bahagian... data dihantar ke JRC jalan raja chulan.. dan terus ke angkasapuri utk verification.. delay dlm 1-2 saat... pic kat atas tue lah rx device yg diterima dari tapak broadcast... data dihantar dlm range freq 6-7 Ghz... ade 4 channel kot... just pakai 2 channel.. 1 utk main dan satu utk backup.. begitu juga part telekom.. main akan tx via gelombang micro dan backup via fiber optic...

p/s : walaupun byk benda masih tak paham... tapi aku dapat paham situasi org seperti kita di belakang sebarang event...

0 comments:

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

FEEDJIT Live Traffic Feed