Pages

Like Us Facebook

Mereke2 itu kan.... mereka kan...

~~~~~~~~~~
mereka tuh kan..
yg atas kapai tuh...
yg israel p tangkap depa tuh..
depa wat konvoi keamanan utk bantuan kemanusian tuh
tujuan depa nk tlg org tuh..
depa p ramai2 tuh..

mcm2 jadi kt depa..
aku tgk tv ja pun..
aku xtlg apa2 pun..
aku sedih ja..
pastu aku lupa..
pastu aku bergembira.
pastu aku tgk berita lg

tp depa..
byk gheja depa buat
demi saudara2 kita..
kita pun saudara depa..
kita xbuat apa2..

InsyaAllah.. jika kita ditakdirkan,
membantu mereka..
berganding bahu bersama mereka..
Dan semuanya atas keizinan Allah SWT.
hanya org yg terpilih bakal berhadapan
cabaran getir seperti ini...
dan setiap org tidak akan terkecuali.

mereka2 yg dari melaysia terdiri dr yg tercerdik terpandai.
mereka tidak lagi melakukan sumbangan
tapi adalah pengorbanan..

pemberian atau keputusan yg sgt getir utk dilaksanakan..
mereka meninggalkan anak isteri di tanah air.
mak dan ayah , ibu dan bapa..
sahabat dan taulan..

jika mereka peminat kereta..
kereta2 cantik mereka tinggalkan..
jika mereka yg berjimat cermat..
wang simpanan mereka tinggalkan.
jika mereka peminat bola..
perlawanan akan dtg belum tentu depa bleh tgk.. tp depa p jugak.
jika mereka peminat online..
papan kekunci tinggalkan juga..

semua minat , kehendak dan keinginan mereka tinggalkan
demi membuka mata penduduk dunia
demi melaksanakan fardhu kifayah..
perlaksanaan mereka melepaskan kita..

tika sunyi dan sepi.
ini lah aku pikirkan..
pengorbanan mereka...
view dari kaca mata mereka..
jika kita ditempat mereka..
mampukan kita meninggalkan semua ini..
bagi aku yg baru nk masuk alam pekerjaan..
baru nk pegang duit..
nk beli itu dan ini..
keinginan yg memuncak..
mampukan kita tinggalkan
utk keperluan org laen..

ini perbezaan ..
mereka buat kerana ALLAH SWT..
mereka xberharap apa2 balasan dari org yg mereka nk bantu..
malah belum tentu berjaya nk bantu..
semuanya atas keizinan ALLAH SWT.
pengorbanan mereka melibatkan nyawa..

tatkala mulut melafazkan kpd org tersayang
bahawa mereka terpilih utk melaksanakan tanggungjawab
ke palestin.. bayangkan apa kata2 dari mulut org yg sygkan mereka..

apa kata2 mereka.. semua tahu keadaan disana... nyawa bagai tiada harga..
org2 yg sygkan mereka juga melakukan pengorbanan yg amat besar.
tersgt besar... adakah aku mampu lepaskan org yg aku syg utk berjihad dijalan Allah SWT..
perit benar..

apakah perasaan mak ayah, anak isteri mereka sekarang... rakan2 yg rapat dgn
mereka.. sahabt yg rapat.. adik beradik... rakan2 yg sama2 susah dan sama2 senang..
tiba2 mengucapkan kata2 perpisahan yg sukar utk dijangka...

aku xtau mcm mana nk ckp dlm view sebegini.. tp mereka ini bukan org sembarangan
bukan manusia yg mudah meradang..
yang mudah marah..
yang mudah melenting..
yang mudah melatah..

segalanya dikawal dengan akal yang dan dgn tawakkal..
begitu juga org tersyg mereka...
melepaskan org yg tersyg ke jalan ALLAH SWT..
yang mungkin bakal tidak ketemu lagi...
InsyaAllah di syurga bakal ketemu.. InsyaAllah..

view aku merasakan.. sekeliling mereka
merupakan org yg xtakot kpd kekecewaan..
org yg tidak gentar utk sebarang unpredictable situation..
segalannya dgn tenang...
memikirkan segala penyelesaian yang dilakukan.. dan xpernah berharap
akan bantuan org laen... segalanya kerana Allah SWT..

renunglah sejenak jika kita merupakan org yg rapat dgn mereka ini..
samada sbg ibu, bapa, isteri , anak atau rakan karib.
kita xtahu apa yg bakal berlaku.
tawakkal....

doakan kejayaan mereka...
mereka membuka mata dunia walaupun segalanya tetap cuba disembunyikan.
mereka adalah saudara kita yang pergi membantu saudara kita..
susah nk paham.. susah nk ckp.. ntah la...





0 comments:

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

FEEDJIT Live Traffic Feed