Pages

Like Us Facebook

FW : ASLI MALAYSIA - ISU GRADUAN MALAYSIA

Isu dan berita sering membincangkan mengenai pengganguran di kalangan siswazah. Isunya ialah adakah pengganguran itu disebabkan mereka tidak mempunyai kemahiran tertentu untuk memasuki pasaran kerja atau mereka terlalu memilih perkerjaan yang sesuai dengan citarasa mereka?

Daripada 60,000 graduan yang dikaji oleh MTEN, 42 peratus daripadanya masih lagi menggangur. Untuk menanganinya, kerajaan telah memperuntukan ratusan juta ringgit untuk memberikan mereka kemahiran tertentu untuk memudahkan lagi proses mereka memasuki pasaran kerja. " Antara usaha kerajaan ialah melaksanakan program “Prosper Siswazah” untuk menggalakkan siswazah menceburi bidang keusahawanan yang sebagai permulaan, seramai 200 graduan akan dibantu memulakan perniagaan mulai tahun depan dengan penbiayaan RM50 ribu bagi setiap usahawan. Bajet 2006 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menyenaraikan bahawa Skim Usahawan Muda akan dilaksanakan di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi dalam bidang ICT, pelancongan, produk halal serta pemprosesan dan pembungkusan makanan.
Pusat Kemahiran Negeri juga turut menambah pengambilan pelatih dan memperkenalkan kursus baru di bawah Program Peningkatan Kemahiran Perindustrian melibatkan peruntukan RM100 juta untuk melatih 4,800 pelatih dan juga menggalakkan syarikat swasta menyediakan peluang pekerjaan kepada siswazah menggangur dan syarikat tersenarai yang membayar elaun kepada peserta di bawah program Latihan Graduan Menganggur diberi potongan cukai dua kali bagi tempoh tiga tahun. Sekurang-kurangnya 1,000 siswazah menggangur dilatih oleh syarikat tersenarai dalam kumpulan Permodalan Nasional Bhd(PNB) dan Khazanah Nasional.
Namun begitu graduan sendiri alpa dalam mengenalpasti menjadi punca mengapa mereka sukar mendapatkan pekerjaan dan diantaranya ialah, ketiadaan ‘soft-skill’ seperti kemahiran komunikasi dan keyakinan menjawab soalan ketika ditemuduga, kurang daya ketrampilan dan lemah penguasaan bahasa Inggeris.
Kealpaan ni membuatkan mereka tidak memperlengkapkan diri dengan ilmu dan kemahiran supaya halangan dapat diatasi semasa proses temuduga.
Berkaitan isu pengganguran juga pihak Institusi Pengajian Tinggi seharusnya berusaha membina kurikulum akademik dan kurikulum bukan akademik yang boleh melahirkan graduan yang yang berpersonaliti unggul dan menjadi pemangkin dalam pembentukan masyarakat ke arah lebih progresif dan dinamik untuk siswazah atau peserta akan diserapkan memasuki mana-mana syarikat swasta yang terpilih untuk menjalani latihan kerja terutama dalam jurusan teknologi maklumat. Pihak IPTA/IPTS harus sedau bahawa golongan siswazah pada hari ini bukan sahaja harus memiliki kelayakan akademik tetapi turut sama dilengkapi dengan kemahiran kerja yang diperlukan oleh pasaran kerja.
Apa pendapat anda sebagai graduan?....

0 comments:

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

FEEDJIT Live Traffic Feed