Pages

Like Us Facebook

Salam Lebaran


salam, dh nk dekat sebulan kita puasa. apa yg telah kita pelajar... adakah ada perbezaan yg kita peroleh dibulan keberkatan ini.?..

aku ada satu story mengenai teori aliran darah dalam badan, dimana darah akan lebih ke otak pada bulan ramadhan.

dan thery nie aku dh try... mmg logik dan betul sama skali... aku tak dpat nk serta kan fact atau journal dia... theory ini pun ada dgr drpd seorang doktor Ezul dari Perak..

Katanya, normal sesorang manusia dewasa. satu pam oleh jantung mengeluarkan 1.7 liter darah yang mana dipam keseluruh badan.
-70% daripd darah ini ke otak..
-selebihnya ke anggota badan yg lain.

disini beliau cuba memberitahu bahawa otak yg paling banyak menggunak darah, kerana disitu ada oksigen dan juga nutrien...

tetapi dlam bulan Ramadhan.
jumlah darah yang dipam ke otak adalah melebihi 85%..
suatu percentage yg agak tinggi, dan ini menyebabkan otak lebih pantas berfikir, mudah manghafal dan menerima perkara yg dilihat... dengan kata laen.. otak kita ligat dalam apa jua benda yg melibatkan otak.

tapi mengapa ini boleh terjadi...
kata beliau... apabila seseorg makan, makanan akan bertahan selama 2 jam dan seleas 2 jam, makann telah habis dihadam. dalam 2 jam tersebut makanan dicerna. yg bermanfaat disimpan dan yg tidak dijadikan najis. Utk pencernaan darah diperlukan utk beroperasi.. darah yg datang dr jantung mempunyai nutrisi utk proses pencernaan. maka, selepas itu darah akan kurang nutrisinya..

jad, bila seseorg berpuasa, 85% darah bernutrisi ke otak. kerana tidak lagi ke perut.. darah ke perut hanya 2 jam selepas kita malahab..
operasi otak yg paling cantik adalah ketika kita berpuasa.... inilah salah satu kelebihan bulan ramadhan utk umat ISLAM dari segi sains perubatan.

saya telah mencuba.. kesan nya memang menabjubkan... dengan izin Allah juga...
segalanya juga kerana ALLAH..
3 test berturu2 dlm sehari. esok test, mlm nie stud. namun, apa yg pelik adalah, sungguh mudah memahami, sungguh mudah menelaah... segalanya smooth.. jauh sekali berasa gusar,, mungkin juga soalan test agak senang.. tapi nie saat yg aku rasa study paling harmoni....

otak menjadi lebih pantas dr kebiasaa. sbb lebih 85% darah ke otak.. sepatutnya umat ISLAM lebih maju Kehadapan... AMIN.. moga kita berjaya dunia dan akhirat.

sekian

1 comments:

  Anonymous

February 22, 2010 at 10:56 AM

awal yang baik

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

FEEDJIT Live Traffic Feed