Pages

Like Us Facebook

BUSy !!!

Bulan yg sangat sibuk, hari2 g klas ade assignment. minggu depan ada test plak.. hidup sebagai student adalah kehidupan yang paling simple yang punyai masa terluang yg begitu banyak... tapi, masih terasa tak cukup, itu dan ini... semuanya tak selesai... Ya Allah SWT, bantulah hambamu yg lemah ini..

Minggu depan serentak 3 test dalam 2 hari.. suatu pengalaman yg perit.. Malah semuanya adalah takdir... Tuhan tak kan uji hambanya, melainkan Dia tahu hambanya mampu lakukan. Aku berpegang dengan kata2 ini... Dia tahu kita sebagai hamba mampu selesaikannya, perasaan putus asa hanya muncul dari godaan syaitan.. yang kadang2 aku rebah dengan permintaan, pelawaan, dan ajakan syaitan.. Diri aku masih lemah.. iman aku masih kurang, cahaya yg hanya muncul menyinari namun aku hanya melihat tanpa mengamati... ruginya aku...

Umur aku dh masok 23 tahon.. betapa ruginya aku jika ajakan syaitan bagaikan pelawaan kebanggaan buat aku. apakah nilai iman dalam diri.. adakah masih lemah atau tiada langsung iman dihati.. namun KITA tiada hak menentukannya... selama 23 tahun aku bernafas.. dimana nafas aku.. tidak mahu aku huraikan.... (better look back on your own before we'll get the punishment)

Kekadang aku terpikir, adakah hidup kita ini punyai kaitan kepada apa yg berlaku, atau sekadar pengajaran hidup atau sebagai warna warni kehidupan.. haha... aku pun tak tau... tapi bagi aku setiap apa yang berlaku mesti ada "related" dengan apa yang slalu kita lakukan... test aku yg berhimpun pada minggu yg sama pada minggu depan mungkin ada sebb, mungkin sbb aku malas study, maka dijadikan serentak agar otak aku bergerak semula setelah sekian lama tak berfungsi.

Tapi bagaimana pula dgn kes2 malang seperti tayar pancit... semester lepas mmg "record" tayar motor tak pernah bocor... ntah sbb apa... tapi seperti setiap semester, tayar atau motor aku mesti buat hal... pemikiran aku berbalik kepada apa aku telah buat dengan hidup aku.. adakah aku lupa menderma walaupun 20 sen...
adakah aku lupa solat - mungkin/slalu
adakah aku lupa doa - mungkin/slalu
adakah sbb aku asyik maki hamun - mungkin/slalu
adakah sbb aku asyik kutuk org - mungkin/slalu
adakah sbb aku asyik kutuk pok jib... slalu
adakah sbb aku selalu berbohong - mungkin/slalu...

Banyak lagi persoalan yg muncul setiap kali musibah menimpa diri aku.. tak kira dalam apa bentuk sekali pun.. begitu juga jika ada benda yg aku tersgt inginkan, kemudian ia muncul dgn tiba2 tanpa di duga.. kenapa ia bleh muncul tiba2 sedangkan secara logiknya aku tak mungkin dapat.. PENUH persoalan di benak pikiran aku.. walaupun aku suka.. tapi mesti ada sbb jika aku selalu DI Gembirakan oleh Dia. Mungkin Dia mahukan sesuatu perubahan buat aku...

Banyak perkara yg berlaku diluar jangkaan aku... Adakah kerana doa ibubapa, atau doa aku(tapi kekadang je aku berdoa)... Hanya Dia yg tahu... maka setiap perkara mesti berhati samada musibah atau mukjizat( mcm xsesuai ja perkataan nih).

Apa pun yang berlaku, inilah hidup kita.. seringkali kita mengeluh terutamanya aku bilamana musibah menimpa malah lalai bilamana kegembiraan dikecapi... Moga aku punya rakan2 yang mampu peringatkan aku...

BUSY2 pun yg wajib tidak kita abaikan-suatu yg slalu aku abaikan.... Aku kecewa dgn diri aku.. aku sedar aku punyai kekurangan namun tiada tindakan yg aku ambil bagi memperbaiki kekurangan diri aku... yeah.. yeah.. aku cuba................................................

nukilan semasa bosan dan sedih serta rindukan seseorg..........

by PiDOT

2 comments:

  PaaNz

February 16, 2009 at 3:28 PM

gile la pidot....rindukan seseorang...heheh

  pidot86

February 19, 2009 at 8:39 PM

rindu nk wat cam mana dah.. naluri semula jadi

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

FEEDJIT Live Traffic Feed