Pages

Like Us Facebook

Salam Kontak Perdana 9w2kda

Salam,

Lama gak tak post neh.. biasalah, bila dh ada permainan baru neh, awek pun kena tinggai, seb baek tak dk awek lagi... Hari nie dh seminggu lebih aku bermain dgn HT tu,, byk gak freq yg aku dh monitor.. MOnitor jer lah, xmampu nk transmits...

Waktu ketika ini, sudah dua kali aku berjaya transmit.. haha.. aku rasa sungguh terharu selama penantian aku kira2 4-5 tahun utk bermain dgn permainan neh...kali pertama transmit ketika aku di atas bukit, naek ke atas bukit(balai cerap) semata2 utk transmit.. hehe. yg kena naek atas sbb kt bawah xcukup kuat nk transmit, maka otak aku berlegar mencari tempat tinggi.. hehe.. BALAI CERAPAN jugak sbg sejarah pertama aku berada dijaluran....

Byk sbb yg menyebabkan HT aku tak mampu nk transmit.. antara yg ketara adalah kuasa pancaran hanya 5Watts.. namun tidak menjadi masalah kerana, masih ada yg mampu sampai kesini dgn pancaran 5Watts. tapi dengan penambaikan antenna.. haha... disbbkan aku pakai antena standard. maka aku hanya mampu monitor..

Antara freq yg aku slalu monitor adalah freq:
Johor Bahru - 175.600Mhz..
G.Pulai - 175.725 Mhz
G.Ledang 175.750 Mhz

Freq JB tue aku rase kat G.Pulai jugak kot.. tapi mmg aku tak sure kat mana.. hehe... yang boleh aku transmit hanya di JB dan G.Pulai. sbb antenna aku "chokia" punya. kena upgrade antenna dulu baru bleh transmit ke G.Ledang.. Apa2 pun aku hanya budak baru yg baru nk belajar. maka pelbagai kasalahan menjadi rutin aku.. hehe... dari segi teknikal juga aku lemah walaupun pelajar engineering.. haha. Maka aku perlu belajar dari otai lama malah lecture yg otai teknikal..

Berbalik kepada "first transmit aku" pada 3 hari lepas di balai cerap, suara aku berjaya diudara dan didengari oleh "handle" yg monitor..
first transmit aku,

"Nine Whiskey Two Kilo Delta Alfa Portable Monitoring Standby,...."

then ada org reply... berdebar plak rasanya..

"Nine Whiskey Two Kilo Delta Alfa, Nine Whiskey Two Sierra Quebac Victor Base Station, Saya disini, Standby...."

then aku reply balik.. so, bermulakan teman pertama di udara, aku tak igt namanya, tak ingat lokasi base stationnya... gumbira gila dapat transmit buat kali pertama.....

bila ada org reply tue, mula2 aku tanya pasai RX aku distation dia ok x? boleh copy atau tak?.. pastu sembang2 jer lah... sembang2 diudara ada batas dia.. banyak yg perlu dijaga... bagi sesetengah org akiviti adalah buang masa.. bagi aku tak perlu lah 24-7 nk transmit... main ala kadar jelah.

Dalam duk berborak tue, ada lagi yg masuk, callsign dia 9W2SSE.. klo tak silap.. sembang2 kejap.. time tue dh nk masuk maghrib, maka transmition terpaksa diberhentikan... selesai sudah hari pertama aku dalam sejarah... yg selama nie aku nengok ja org transmit..

Antara yg pernah membuatkan aku tertarik adalah 9M2AR - pengetua sekolah aku dulu. dan sorang lagi aku tak tahu siapa dia..

Kisah kenalan yg tak kukenal
waktu kanak2 lagho dulu, aku jumpa mamat neh berkereta volvo lepak minum kt kedai jalanan dlm kui 2-3 pagi mcm tue.. aku tengok dia pegang walkie-talkie, so aku pun tanya.. keje polis ke.. haha bleh di gelak kat aku. dia kata bukan... aku tanya lagi, tue benda tue utk apa.. dia jawab hobi.... haha... aku tanya lagi, bleh dgr polis cakap dk? dia jawab bleh.. semua freq buleh dgr.. haha.. senyum lebar jer.... dia kata lagi, nk dgr org gayut pun bleh.. terkejut aku... kantoi aa cam neh.. dulu banyak cika dok lagho.. tak cuak plak...

Pastu dia ajak g kat kete dia....3 org mmber dia ikot aku skali... siap byr, dia ajak aku g tgk yg kat gheta dia... fuh.. tinggi gila antenna dia... mampus aaa... then dia search freq.. xtau aku freq mana.. pastu dia pun mula bercakap2.. ramai gak replay dia... maka.. aku menjadi leka.. kawan dia pun menghidupkan engine. dan bergerak meninggalkan kedai tadi...

Akhirnya sampai kui 7 pagi baru aku dihantar pulang ke kdai tadi... haha.. aku kuar dgn org yg tak pernah aku kenal selama hampir 4 jam.. mcam mana klo dia potong tangan aku, pastu jual.. haha.. xmungkin aku punyai blog ini.. hehe..

Nie org ke-ntah berapa kali ntah... ada yg aku baru kenal 2 jam, pastu ikot p langkawi selama seminggu.. haha... g perlis pun ada.. g penang... antara tempat yg aku pergi dgn org yg hanya aku kenal xsampai sehari.. Kejadian berlaku disekitar ALor Setar, kampung halaman aku. haha... byk jugak benda pengalaman hidup bersama org yg aku tak kenal.. harap kawan2 aku jgn wat mcm nie... Dan sampai skang xpernah aku jumpa dia lagi... mesti dh jadi otai......

0 comments:

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

FEEDJIT Live Traffic Feed