Pages

Like Us Facebook

Interface for Handheld Radio




Components for Circuit



3 x 2.2k ¼ watt resistors - 1 x 10k ¼ watt resistor - 1 x 10uF 50v capacitor
1 x 2.2uF 50v capacitor - 3 x 0.01uF capacitors - 1 x Red LED - 1 x Diode 1N4148 2 x 3.5mm Stereo plugs - 1 x BC108 Transistor
1 x 9 Pin D plug ( Com port 1 or 2) & cover
Screened Cable - Project Box






Salam,

Interface yang aku perlu buat utk melaksanakan banyak jenis operation yg best2.. Namun, best hanya dari pembacaan, aku blum cuba lagi... So, disini interface hanya utk handy operator...


Apa guna INTERFACE nie ?.. Ia adalah antara muka bagi manyambungkan kelengkapan komputer dan tranceiver kita. Transceiver kita yg murah mcm aku punya, xsupport digital signal, so aku kita kena pakai komputer utk menambah apa yg kurang pada transceiver kita. Aku hanya berharap pada diri aku, agar aku mampu mencuba benda lagho nie...

Antara kegunaan Interface nie :
RTTY
Echolink
MMSTV
MMTTY
Ham Radio Deluxe
Multi PSK
Ui-view 32 (sebagai igate)
Uiss (Iss packet qso)
WxtoImg (moniter wx satellite)
dan banyak lagik......


Apa itu RTTY
RTTY adalah satu bentuk mode QSO secara digital audio yang dihasilkan oleh komputer dan bawa oleh Radio ke distinasi-distinasi yang boleh dicapai oleh semua station.

Konsep QSO jenis ini ialah penghantaran text, yang mana text ditaip di komputer pengirim dan dihantar oleh radio dalam bentuk bunyi dan radio penerima menerima audio tersebut kemudian terjemah oleh komputer penerima. Sekiranya semua okay, maka text message yang dihantar tadi akan muncul di screen komputer penerima. Dan begitulah seterusnya, ianya seperti chating.

xbanyak lagik ilmu aku pasai benda alah nie.. apa2 pun.. klo ada minat, mari kita mencuba...


Antara website yg bleh menjadi rujukan:
http://perlis.marts.org.my
http://www.mycallsign.my



2 comments:

  Zikir Din

March 30, 2009 at 5:13 PM

wah, semangat betol pdot ambil exam
selamat berjaya
mudah-mudahan cemerlang
jangan lupa datang ke bukit perdana malam ni k..

  pidot86

April 14, 2009 at 2:14 PM

exam hanya kpd yg berminat shj.. hehe...

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

FEEDJIT Live Traffic Feed